Boer: 'Geen toekomst voor winkels zonder internet'

Winkeliers hebben geen bestaansrecht als ze niet online verkopen. Dat stelt Ahold-ceo Dick Boer tijdens zijn Machiavelli-lezing over publieke communicatie. “Winkels van steen staan voor de keuze. Of ook een online strategie ontwikkelen, of het in de markt bar moeilijk krijgen.”

Bol.com Plaza maakt het volgens Boer mogelijk voor kleine en middelgrote ondernemingen om ook op internet te kunnen verkopen. Met de online marktplaats wil Boer zich niet de redder van de middenstand noemen. “Maar ik denk wel dat we kunnen helpen om de middenstand zichtbaar te maken naar alle klanten toe. Er zijn nu eenmaal heel veel klanten die zoeken op het internet.” Met bol.com Plaza, waarbij winkeliers zich kunnen aansluiten, zorgt Ahold er volgens hem voor dat veel meer kleine en middelgrote ondernemingen online beschikbaarheid worden.

Tegelijkertijd maakt Boer zich zorgen over de groeiende leegstand in winkelstraten als gevolg van de groeiende populariteit van online winkelen. Winkeleigenaren moeten volgens hem nadenken over hoe winkelcentra in deze tijd aantrekkelijk kunnen blijven. De consument doet zijn boodschappen vanaf elke plek waar hij met zijn pc, tablet of smartphone toegang tot het internet heeft. “Wat betekent dit voor de winkelstraten, voor de wijken? Dreigt er leegloop en leegstand?”

Verder vindt de ceo het verkeerd dat een vorig jaar geplaatste opmerking van Mark Rutte vooral met hoon werd ontvangen. De premier stelde dat het wellicht een goede tijd was om een nieuwe auto te kopen. Hij zei dat vlak nadat het consumentenvertrouwen in ons land het laagste van Europa bleek te zijn, terwijl Nederland een van de rijkste landen ter wereld is. “Misschien zijn we inderdaad wel wat doorgeslagen in somberheid en wordt het tijd weer eens wat geld te laten rollen om de economie een impuls te geven."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!