Consumenten hebben de afgelopen vijf jaar fors minder kleding aangeschaft. In de periode tussen 2008 en 2013 is het aantal gekochte artikelen per koper met tien procent gedaald. Dat meldt marktonderzoeker GfK, na onderzoek naar bezuinigingsstrategieën van consumenten binnen de fashionbranche.
Bij de analyse is gekeken naar het aantal gekochte items per koper, het aantal aankoopmomenten en de gemiddeld betaalde prijs per artikel. Gemiddeld nam het aantal gekochte kledingstukken af met tien procent. Ook in het aantal shoppingtrips is een daling zichtbaar, van gemiddeld elf procent. De gemiddelde prijs die een consument betaalde is op totaal niveau nauwelijks veranderd.
Met name consumenten in de leeftijdscategorie van dertig tot 49 jaar pasten hun aankoopgedrag op het gebied van kleding aan. In 2013 kochten zij tot circa vijftien procent minder kledingstukken dan in 2008. Daarnaast liet deze groep met een afname van vijftien procent een bovengemiddelde daling zien in het aantal aankoopmomenten. Hun totale bestedingen daalden met een kwart. Dat is echter niet alleen een gevolg van bezuinigingen, maar komt ook doordat het aantal consumenten in deze leeftijdscategorie met twaalf procent terugliep, aldus GfK.
Consumenten kopen minder kleding
Gepubliceerd op 5 februari 2014 om 00:00
Reacties 0