De startup Monolith gaat de effectiviteit van winkels in kaart brengen door klantdata te combineren met psychologie. Daarbij werkt de startup met psychologische analyses, winkeltellingen, beveiligingscamera’s en sensortechnieken, meldt Het Financieele Dagblad.
Dankzij heat maps die ontstaan door het combineren van de sensorgegevens zien retailers bij welk schap de meeste klanten staan, welk product ze pakken en wat hun looproute door de winkel is. Hoewel deze techniek niet uniek is, onderscheidt Monolith zich naar eigen zeggen door meer te zijn dan een dataleverancier.
De startup interpreteert de vergaarde informatie en gebruikt psychologische analyses beïnvloedingstechnieken. Mode gaat namelijk over de winkelervaring en psychologie, stelt medeoprichter Boris Surija. “Niet om technologie, data of cijfers. We willen retailers motiveren iets te veranderen door analyse en inzichten.”
Deze maand start een pilot bij achttien winkels van Timberland in Midden-Europa. Daarnaast zijn volgens de ondernemers gesprekken gaande met grote Nederlandse winkelketens en Amerikaanse partijen. Nederlandse durfkapitalisten investeerden een half miljoen euro in de Monolith. De financieringsronde die dit jaar volgt, zal in de miljoenen lopen.
Nederlandse retailer zetten klantdata in vergelijking met internationale spelers een stuk minder in, stelde de expertgroep Customer Data Value Management van Shopping2020 onlangs. Retailers moeten de data verzamelen en omzetten naar waarde voor de individuele klant. De gegevens worden momenteel vooral gebruikt voor het ondersteunen van bestaande activiteiten en niet voor het creëren van nieuwe proposities of businessmodellen, aldus de onderzoekers.
Eerder:
'Nederlandse retail ligt achter met datagebruik'
Monolith combineert klantdata met psychologie
Gepubliceerd op 6 februari 2014 om 00:00
Reacties 0