Media Markt kon eigenlijk niet anders dan een dynamisch prijsbeleid invoeren. De elektronicaketen positioneerde zich altijd als goedkoop alternatief voor specialistische retailers maar ondervindt nu de concurrentie van online spelers die onder zijn prijzen duiken. Dat zegt Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen tegen RetailNews. “Tenzij Media Markt zich herpositioneert is dynamic pricing het enige wat de keten concurrerend maakt ten opzichte van webshops.”
Op het gebied van service en expertise biedt Media Markt zijn klanten volgens Verhoef namelijk nauwelijks meer dan een online aanbieder van elektronica. “De winkels zijn er met hun grote voorraad op de schappen en in bakken vooral op ingericht dat je zo snel mogelijk je producten pakt en afrekent.”
De introductie van het dynamisch prijsbeleid zal binnen de elektronicabranche zorgen voor een flexibeler concurrentie op prijsniveau. “Media Markt kan nu veel daadkrachtiger inspelen op wat in de markt gebeurt.”
Bovendien wordt zijn prijsstelling een stuk geoptimaliseerd, met name als de keten besluit de prijzen meerdere malen per dag te wijzigen. In eerste instantie past Media Markt zijn prijzen een keer per dag aan, voordat de winkels hun deuren openen. In een situatie waar de prijzen de hele dag door wijzigen en de keten nog steeds als goedkoopste aanbieder bekend staat, kan Media Markt zijn prijs tijdelijk verhogen als blijkt dat veel vraag is naar een bepaald product. “Als je de prijsstelling op die manier laat afhangen van de vraag kan je goede marges pakken”, aldus de deskundige.
De Nederlandse consument is gevoelig voor productprijzen omdat online vergelijkers de markt veel transparanter hebben gemaakt. Hij zal zijn aankoop bij Media Markt volgens Verhoef echter niet per se uitstellen, in afwachting van de beste deal. “Dat komt doordat de prijswijzigingen in de praktijk relatief klein zullen zijn. Vaak gaat het om enkele euro’s.”
Hij verwacht geen klanten die gefrustreerd zijn omdat zij meer hebben betaald dan iemand die op een ander moment de aankoop deed. “Prijsdiscriminatie wordt geaccepteerd zolang het om kleine verschillen gaat. En we weten ook allemaal dat het prijskaartje voor een vliegticket of hotelovernachting verschilt, afhankelijk van het moment van boeking. Dat accepteren we ook.”
Media Markt zette donderdag de stap naar dynamic pricing. De prijskaartjes in alle 33 Nederlandse vestigingen zijn vervangen door flatscreen e-readers waarop de prijs en productspecificaties realtime worden weergegeven. De prijzen worden dagelijks aangepast op basis van een vergelijking met 25 concurrerende elektronicaretailers. Ook in de webshop wordt voortaan een dynamisch prijsbeleid gevoerd. Daarbij werkt de keten met hetzelfde systeem als op de winkelvloer.
Eerder:
Media Markt introduceert dynamic pricing
'Dynamic pricing de enige optie voor Media Markt'
Gepubliceerd op 6 februari 2014 om 00:00
Reacties 0