De consument gaat via wearables persoonlijke aanbiedingen ontvangen van apparaten en voorwerpen in en om het huis. In 2020 zal hij rustgevende thee via de badkamerspiegel kopen, omdat die laat zien welke producten bijdragen aan een betere nachtrust. Dat toekomstbeeld schetst de expertgroep Orientation van Shopping2020 in zijn vrijdag gepubliceerde eindrapport.
De experts denken dat het samenspel tussen technologie en consument in de nabije toekomst zorgen voor ‘een naadloze interactie met merken en organisaties’. Wearables als een smartglass verzamelen data, die badkamerspiegels gebruiken om de consument een aanbieding te doen. Die kan het product vervolgens met een stemcommando direct bestellen.
Wearables en sensoren gaan daarnaast de kwaliteit en het gebruik van bepaalde producten meten en communiceren, stelt de expertgroep. Zo kan de consument via zijn smartglass een aanbod van de lokale sportwinkel verwachten wanneer zijn loopschoenen aan vervanging toe zijn. De technologieën die dit mogelijk kunnen maken bestaan al, stelt voorzitter Victor Hoong, tevens director digital en retail industrie lead bij Deloitte. “Het is slechts een kwestie van tijd voordat alles daadwerkelijk ‘connected’ en geaccepteerd is.”
Retailers maken in 2020 meer gebruik van technologie om informatie over consumenten te verzamelen om zo hun producten onder de aandacht te brengen. De privacy van de consument wordt gewaarborgd doordat hij zelf bepaalt wie er toegang heeft tot zijn dataprofiel. Hij wil informatie over onder meer zijn gezondheid, bezittingen en gedrag volgens de experts delen in ruil voor persoonlijke en relevante aanbiedingen. Om de klant over alle touch points en kanalen heen te kunnen volgen, moet een merk tot de ‘inner circle’ van de klant behoren, stelt strateeg David Veldt, van LECTRIC Groep. Organisaties moeten investeren in een goede relatie met de klant om van zijn dataprofiel gebruik te mogen maken.
Het volledige onderzoeksrapport is hier gratis te downloaden.
Reacties 0