Tuincentra die willen inspelen op de oprukkende bouwmarkten, moeten investeren in de gouden kopers. De groep van gouden klanten vormt een kwart van het totale klantenaantal van tuincentra en is verantwoordelijk voor 65 procent van de bestedingen, blijkt uit cijfers van GfK, gepubliceerd in het februarinummer van RetailTrends.
Bouwmarkten zijn met hun groeiende tuinsegment steeds grotere concurrenten voor tuincentra. Tuincentra hebben met 62 procent echter een hoge klantentrouw in vergelijking met bouwmarkten. Trouw is hierbij gedefinieerd als het percentage van de totale uitgaven binnen een tuincentra-segment dat bij een formule wordt besteed. Bij bouwmarkten ligt de gemiddelde trouw op veertig procent.
Tuincentra hebben daarnaast met het klanttype ‘de gouden koper’ een sterke troef in handen. Dit type klant besteedt gemiddeld bijna tien keer zoveel als de ‘bronzen koper’, waaronder vijftig procent van de klanten valt. Daarnaast is de gouden koper erg trouw. Van de honderd euro die ze besteden in tuincentra wordt gemiddeld 73 euro uitgegeven bij dezelfde formule.
Lees over het investeren in gouden klanten en de verschillende klantprofielen binnen de tuinbranche in RetailTrends. RetailTrends verschijnt eind deze week. Kijk hier voor de abonnementsmogelijkheden voor elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
'Tuincentra moeten gouden klant vasthouden'
Gepubliceerd op 7 februari 2014 om 00:00
Reacties 0