Macintosh Retail Group heeft in zijn vierde kwartaal 3,1 procent minder omzet geboekt dan een jaar eerder. Tot en met het derde kwartaal kwam de omzetkrimp nog uit op 9,7 procent. Over het gehele jaar daalde de omzet met acht procent naar 822,1 miljoen euro. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het moederconcern van onder meer Scapino, Invito en Kwantum.
De omzet van de fashiontak van Macintosh daalde in het vierde kwartaal met 3,6 procent tot 182,8 miljoen euro, fors minder dan de 10,5 procent in de negen maanden daarvoor. In november noteerde het retailconcern daarnaast een omzetplus, door naar eigen zeggen de traffic naar en de conversie in de winkels te verhogen via kortingen en betere voorraad-beschikbaarheid. Daarnaast is de directe betrokkenheid van de raad van bestuur bij de winkeloperaties vergroot. Online boekten de fashionwinkels een omzetplus van een kleine dertien procent.
De omzet van Kwantum, de enige winkelformule van Macintosh buiten fashion, ging in de laatste drie maanden met 1,2 procent achteruit naar 47,1 miljoen euro. Ook die daling is fors lager dan de 6,8 procent over de eerste drie kwartalen.
Het operationeel bedrijfsresultaat van het retailconcern over 2013 is licht negatief, nadat in het eerste halfjaar een min van dertien miljoen euro was opgebouwd. De EBITDA valt het afgelopen jaar lager uit dan in 2012, maar volgens Macintosh nog wel ‘duidelijk positief’. Definitieve cijfers worden op 27 februari bekendgemaakt.
Macintosh Retail Group heeft ongeveer duizend vestigingen in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Onder het concern vallen de schoenenwinkels van Brantano, Dolcis, Invito, Jones Bootmaker, Manfield, PRO 0031, Scapino en Steve Madden, de online schoenenplatforms Intreza en Nea International en woondecoratieketen Kwantum.
Eerder:
Omzet Macintosh verder onderuit
Macintosh past organisatiestructuur aan
Reacties 0