De biologische foodketen Estafette werkt aan een breder duurzaam geproduceerd assortiment. “Uiteindelijk kunnen onze klanten voor al hun dagelijkse boodschappen bij Estafette terecht”, zegt commercieel directeur Frank Niemeijer in het februarinummer van RetailTrends. De winkel in Alkmaar is hiervoor inmiddels omgebouwd van honderdvijftig naar 450 vierkante meter verkoopvloeroppervlakte. Ook de vestigingen in Amersfoort en Breda ondergingen een metamorfose.
Estafette beschikt over achttien winkels met een gemiddeld assortiment van vijfduizend producten. “Elk jaar willen we een à twee nieuwe vestigingen openen”, aldus Niemeijer. De keten heeft daarbij niet per se voorkeur voor bepaalde locaties. “We kijken vooral naar de wens van potentiële klanten.” Zo opende Estafette in 2012 een filiaal in het Amsterdamse stadsdeel Bos en Lommer toen uit een lokale winkeliersenquête bleek dat daar behoefte aan was.
Bij de formule staan ketensamenwerking en duurzame relaties met boeren, tuinders en andere leveranciers hoog in het vaandel. Bij de samenwerkingen worden afspraken gemaakt over prijs, kwaliteit en de manier van produceren. “Ons verdienmodel is gebaseerd op onze visie op een nieuwe economie. Kapitaal moet geen eigenaar hebben, vinden wij.” De keten streeft volgens Niemeijer niet naar ‘dikke winsten en extra beloningen’. “Het grootste deel van ons rendement herinvesteren we dan ook in de keten, zodat iedereen er beter van wordt.”
Niemeijer gaat in RetailTrends 2 verder in op de visie en het beleid van Estafette, zoals het tweeprijzensysteem voor leden en niet-leden. Inmiddels doen hier vijfhonderd klanten aan mee. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
Estafette zet in op dagelijkse boodschappen
Gepubliceerd op 10 februari 2014 om 00:00
Reacties 0