Winkelpersoneel wordt in een ideale situatie als ‘human capital’ gemanaged. Als retailers over het juiste personeel beschikken, vertegenwoordigt dat namelijk strategische waarde. Dat staat in een analyse in het thema Retail & Personeel, dat in RetailTrends 2 is gepubliceerd.
Het juiste personeel is goed geïnformeerd, goed opgeleid en bekend met de merkwaarden van de retailer. Omdat retail snel verandert, is zulk personeel schaars. Daarnaast neemt de complexiteit toe, waardoor retailorganisaties de lat hoger leggen als het gaat om de benodigde opleiding om goed te kunnen functioneren. Om medewerkers als ‘human capital’ te managen moeten zij zowel een hoger scholingsniveau als bijscholing aanbieden.
Deze ideale situatie bestaat vooralsnog niet in retail. “Mensen maken het verschil, maar we hebben de mensen uit de retail gehaald”, constateert ceo Frank Quix van Q&A Research & Consultancy. Dat geldt volgens hem niet alleen in aantallen mensen, maar ook in de opleiding die ze krijgen.
In een december gepubliceerd rapport stelt Rabobank dat er veel te verbeteren valt aan de manier waarop retailers met medewerkers omgaan. Voor veel van hen is genoeg werk aan de winkel als het om P&O gaat. Zo beschouwen managers hen vaak puur als kostenpost. Zij moeten personeel echter competentietrainingen geven en hen meer bij de strategische doelstellingen van de organisatie betrekken, stelt Rabobank. Daarmee ontstaat volgens de bank ‘een betrokken medewerker met de juiste competenties die de waardepropositie van uw winkel uitdraagt en die de nieuwe consument begrijpt’.
In de analyse wordt verder stilgestaan bij het strategisch belang van menselijk kapitaal en het stijgende aandeel van personeel in de totale kosten van retailers. Ook is er aandacht voor de versobering van cao’s en de verwachtingen voor de detailhandel op de arbeidsmarkt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0