Supermarktketens zetten dit jaar minimaal twee consumentenacties in tegen voedselverspilling. Dat laat het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) woensdag weten.
Supermarkten kunnen klanten bijvoorbeeld meer uitleg geven over houdbaarheidsdata en in hun consumentenmagazine bewaartips en recepten voor het koken met kliekjes verstrekken.
CBL maakt met vier andere partijen uit de voedselketen deel uit van de Alliantie Verduurzaming Voedsel die voedselverspilling onder consumenten wil verminderen. Uit recent onderzoek van de Wageningen Universiteit blijkt dat de consument per jaar vijftig kilo voedsel weggooit, aldus de brancheorganisatie.
Supermarkten spannen zich volgens de brancheorganisatie al langer in om hun derving van voedsel zo laag mogelijk te houden. Dat gebeurt bijvoorbeeld door een scherper inkoopbeleid, de verkoop van kleinere porties en samenwerking met voedselbanken. DEEN en Lidl werken sinds eind vorig jaar bij wijze van pilot samen met de voedselbank. De retailers vervoeren hun retourstromen vanuit hun filialen naar hun distributiecentra. Vandaar gaan de producten naar de distributiecentra van de voedselbank .
Eerder:
Voedselverspilling in 2014 op de agenda
'Samenwerking met Voedselbank lost verspilling op'
Supermarkten in actie tegen voedselverspilling
Gepubliceerd op 12 februari 2014 om 00:00
Reacties 0