Bijna de helft van de Nederlandse consumenten onderhandelt bij een aankoop in een winkel wel eens over de prijs. Van hen zegt 31 procent dit vaker te doen dan drie jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research onder ruim tienduizend consumenten.
De belangrijkste redenen voor het afdingen zijn dat de consument het gevoel heeft te veel te moeten betalen (43 procent) en dat ze merken dat afdingen werkt (33 procent). Daarnaast zegt zeventien procent van de consumenten vaker te onderhandelen omdat hij minder te besteden heeft.
Van de consumenten die afdingen doet 85 procent dat bij elektronica en 72 procent bij woninginrichtingartikelen, gevolgd door 36 procent bij grotere tuinartikelen. Vijftien procent onderhandelt over de prijs van modeartikelen. Ongeveer de helft van de consumenten die afdingen geeft aan geen prijsgrens te hanteren om tot onderhandeling over te gaan. Negentien procent doet dat vanaf honderd euro, terwijl een kwart van een grens van vijfhonderd euro hanteert.
Onderhandelen over de prijs levert volgens de helft van de onderhandelaars veelvuldig resultaat op, zoals een lagere prijs, gratis bezorging, een extra gratis product of langere garantietermijn. 48 procent zegt dat afdingen soms resultaat oplevert, slechts één procent heeft nog nooit resultaat gezien.
Vijf procent van de ondervraagden zegt nu minder vaak te onderhandelen dan drie jaar geleden. In totaal zegt 52 procent helemaal niet te pingelen in de winkel, voornamelijk omdat ze zich daar niet prettig bij voelen.
De Consumentenbond stelt tegenover de NOS dat de consumenten mondiger zijn en ‘op de hoogte van hun rechten en mogelijkheden die ze als consument hebben’. Hij is prijsbewust en kan volgens de bond dankzij internet makkelijk prijzen met elkaar vergelijken. “Dat maakt de onderhandelingspositie van de consument sterk”, aldus een woordvoerder.
Reacties 0