Winkelgebieden in grote binnensteden zijn in de concurrentieslag met online doorgaans het beste voorbereid om de consument voor zich te winnen. Als een shopper besluit om een fysieke winkel te bezoeken in plaats van een webwinkel, dan wil hij namelijk een ruime keuze hebben in verschillende winkeltypen en producten. Daarnaast is er ruimte voor wijkwinkelcentra die vooral convenience en een aantrekkelijke huurdersmix bieden. Dat zegt Jan Eijkemans, managing director international van MAB Devolopment tegen RetailNews. “We geloven dat dergelijke winkelgebieden overleven nu de consument steeds meer online shopt.”
Het is noodzakelijk dat Nederlandse winkelcentra zich herpositioneren, aldus Eijkemans. Ruim zestig procent van de vierkante meters winkelcentra is toe aan modernisering. “Winkelcentra moeten anders ingericht worden en zich meer richten op gemak.” Het winkelvastgoed moet volgens hem worden aangepast aan de consument die een naadloze overgang wil tussen online en offline en soms gemak en soms beleving wenst.
Voor een vastgoedeigenaar is het belangrijk dat hij helder heeft waarom de consument juist dat winkelgebied bezoekt. Sommige winkelcentra zijn uitsluitend geschikt voor gemak maar bieden een huurdersmix die daar niet bij aansluit. Naast convenience zoekt de shopper bovendien steeds meer beleving. “Om dat te bieden is de locatie belangrijk”, zegt Kaj Deana, senior researchmanager van Bouwfonds IM. Deana werkte onlangs mee aan een analyse van 859 winkelcentra in Nederland, Duitsland en Frankrijk. “Een sfeervolle binnenstad leent zich bij uitstek voor het bieden van beleving.”
Voorbeelden van winkelcentra die op succesvolle wijze zelf beleving bieden aan shoppers zijn in Nederland schaars, stelt hij. “Ik verwacht in dat opzicht veel van het Stadshart in Amstelveen.” Nederlandse winkelgebieden kunnen naar zijn mening nog veel winnen op dit gebied. Ons land is hierin nog volop in ontwikkeling, stelt Deana. “Soms is nog niet duidelijk wie het initiatief moet nemen bij het bieden van beleving: de vastgoedeigenaar, de retailer, of beiden.”
In elk geval is belangrijk dat de beleving die een winkelcentrum biedt, past bij zijn functie. Winkelcentra in ons land hebben daarnaast absoluut meer onderscheid nodig in winkelformules, aldus Eijkemans. Een mix van winkels draagt bij aan een prettige shopping experience. “Diversiteit trekt shoppers aan en werkt verrassend, zodat ze vaker terugkomen.”
Fysieke retailers die shoppers aan zich willen binden moeten out-of-the box denken en inhaken op trends. “Denk aan een fashionretailer die inspeelt op de duurzaamheidstrend door klanten korting te geven als ze oude kleding inleveren”, zegt Deana.
Bovendien kunnen retailers gebruikmaken van technologische innovaties zoals 3D-printing. “Uit kostenoverweging houden retailers de voorraden graag beperkt, terwijl consumenten steeds vaker unieke artikelen zoeken”, aldus Deana. “3D-printers op de winkelvloer bieden daarvoor mogelijk uitkomst.”
Fysieke retailers beschikken naar zijn mening over voldoende mogelijkheden om hun klanten te verrassen. “Hij moet daarvoor wel meegroeien met de technologische mogelijkheden, innovatief zijn en openstaan voor aanpassingen van zijn businessmodel.”
Eerder:
'Merendeel Nederlandse winkelcentra verouderd'
'Winkelgebied moet gemak en beleving bieden'
Gepubliceerd op 13 februari 2014 om 00:00
Reacties 0