Retailers hebben afgelopen december gemiddeld 14,2 procent meer omzet behaald dan in de andere elf maanden van 2013. In 2005 haalde de detailhandel als geheel nog een omzetplus van 22,8 procent. December is daarmee steeds minder belangrijk geworden voor de jaaromzet van retailers, stelt sectoreconoom Mathijs Deguelle van ABN AMRO.
Uitzonderingen daarin zijn de ‘crisisjaren’ na 2008, stelt hij. Zo wisten retailers met name in december 2009 juist relatief veel omzet te scoren. “Waarschijnlijk omdat de omzet in de overige maanden juist harder daalde dan in december”, aldus Deguelle.
Waar de omzet van non-food retailers tijdens de crisis het hardst is getroffen, pakt het decembereffect juist nadelig uit voor de foodbranche. Waar de ‘decemberbonus’ in 2005 nog 23,3 procent bedroeg, kwam dat percentage afgelopen december uit op 12,5 procent. Non-food retailers zagen de bonus dalen van 28,3 naar 19,8 procent.
Behalve dat de decemberbonus afneemt, lijken retailers het volgens Deguelle ook met minder marge te moeten doen. De detailhandelsverkopen in december zijn namelijk minder gedaald dan de omzet. “Dit wijst erop dat retailers zich gedwongen hebben gezien om prijzen te verlagen om zo de afzet enigszins op peil te houden”, aldus de sectoreconoom. Dat staat volgens hem haaks op de ontwikkeling van de afgelopen jaren, waarin de omzetten minder hard daalden dan de volumes en het prijspeil juist steeg.
Decemberbonus per branche (in procenten):
Branche | 2005 | 2009 | 2013 |
Doe-het-zelf | 5,4 | 0,3 | 0,5 |
Drogisterijen | 29,9 | 26,9 | 19,8 |
Elektronica | 45,8 | 39,5 | 33,3 |
Kledingzaken | 27,3 | 14,2 | 16,0 |
Schoenwinkels | 13,5 | 12,5 | 11,5 |
Speelgoedzaken | 78,9 | 87,7 | 62 |
Woonwinkels | 26,5 | 14,7 | 11,8 |
Slijters | 92,5 | 69,6 | 85 |
Speciaalzaken | 47,5 | 45,7 | 39,4 |
Supermarkten | 17,2 | 16,7 | 8,0 |
Reacties 0