Nederlandse consumenten zijn dit jaar gemiddeld 2,6 procent meer kwijt aan valentijnscadeaus dan vorig jaar. Dat blijkt uit de ‘valentijnsinflatie’ die het ING Economisch Bureau heeft berekend aan de hand van populaire cadeaus als geurtjes en bloemen.
Parfums en andere schoonheidsartikelen zijn volgens de bank met 6,3 procent het meest in prijs gestegen. Bloemen zijn 4,7 procent duurder dan vorig jaar. De prijsontwikkeling van deze twee cadeaus zijn samen goed voor meer dan de helft (1,7 procent) van de ‘valentijnsinflatie’.
Andere cadeaus die duurder zijn dan vorig jaar zijn entreekaartjes (4,9 procent), wijn (1,9 procent) en uit eten (1,2 procent). Sieraden en chocolade daalden juist 0,9 procent in prijs ten opzichte van vorig jaar.
Minder dan een kwart van de Nederlanders viert Valentijnsdag, blijkt uit onderzoek van Q&A Research en Consultancy. De laatste jaren daalt de populariteit van Valentijnsdag.
Reacties 0