Lager segment domineert vastgoedmarkt

Hoewel vorig jaar opnieuw minder winkelmeters werden opgenomen, vormen ketens uit het lagere segment een positieve uitzondering. In totaal daalde het aantal opgenomen winkelmeters in 2013 met 38 procent ten opzichte van een jaar eerder. Retailers als Primark, H&M, Action, Big Bazar, Xenos, Wibra en Op=Op Voordeelshop opende vorig jaar echter veel nieuwe winkels. Dat blijkt uit een marktoverzicht van vastgoedadviseur CBRE.

Doordat ook het luxesegment zich volgens CBRE niet door de economische crisis heeft laten afschrikken, ontstaat er een tweedeling op de markt. Behalve de forse groei van ketens uit het lagere segment gingen vorig jaar de eerste vestigingen van spelers als Moncler, All Saints, Christian Dior, Karl Lagerfeld, Prada en The Kooples in Nederland open. Vrijwel alle formules kozen daarbij voor de P.C. Hooftstraat, waardoor daar vorig jaar de huurprijzen als enige van alle winkelstraten in Nederland stegen.

Verder openden ook drogisterijketens als Kruidvat, De Tuinen en Trekpleister vorig jaar veel nieuwe vestigingen. De supermarktbranche zette de groei in het aantal winkels van de laatste jaren eveneens voort in 2013. EkoPlaza was van alle supermarktformules het meest actief.

De grootste deal van 2013 qua winkelvloeroppervlak was de komst van Multi Bazaar naar winkelcentrum Doemere in Almere (7.700 vierkante meter). De winkel van Primark in Zoetermeer van 5.380 vierkante meter was de grootste nieuwe winkel in de binnenstad.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!