Nike is van alle merken wereldwijd het meest populair op Instagram. Dat blijkt uit onderzoek van het Franse bureau Nitrogram. Het Amerikaanse schoenenmerk heeft bijna drieënhalf miljoen volgers, terwijl er wereldwijd meer dan 22 miljoen berichten met de hashtag Nike zijn verstuurd.
Starbucks staat met twee miljoen volgers en ruim negen miljoen posts op de tweede plaats in de lijst. De twee retailers zijn volgens content manager Thibaut Davoult goed op de hoogte van de doelstellingen en mentaliteit van Instagram-gebruikers en hoe ze het beste van het kanaal gebruik kunnen maken.
“Nike begrijpt de psychologie van Instagram”, stelt hij. Zo zie je volgens hem op zijn account alleen foto’s die goed voelen, zoals mooie landschappen en het gebruik van producten van Nike met context. “Je zult Nike nooit een foto van een product voor een lege achtergrond zien plaatsen.”
Victoria’s Secret heeft van alle retailmerken met bijna vier miljoen volgers de grootste fanschare, maar is ‘slechts’ goed voor iets meer dan 1,3 miljoen berichten. Nederlandse merken zijn niet in de top van de ranglijst vertegenwoordigd. G-Star staat met ruim achttienduizend volgers en 136 duizend berichten op de 494e plaats, gevolgd door Scotch & Soda op plek 602 met meer dan 28 duizend volgers en 25 duizend berichten.
Vorig jaar is het aantal Nederlanders met een Instagram-account verdubbelt naar 1,4 miljoen. Daarmee laat het alleen social media kanalen Facebook, LinkedIn en Twitter achter zich.
Top tien retailmerken op Instagram:
# | Merk | Volgers | Berichten |
1 | Nike | 3.486.872 | 22.481.169 |
2 | Starbucks | 2.080.930 | 9.366.129 |
3 | Adidas Originals | 1.410.484 | 5.498.579 |
4 | Topshop | 1.836.468 | 3.471.556 |
5 | Forever 21 | 2.685.663 | 2.167.878 |
6 | Vans | 1.060.432 | 8.076.194 |
7 | Michael Kors | 1.808.000 | 1.855.762 |
8 | Gucci | 1.171.396 | 2.414.561 |
9 | BMW | 849.163 | 4.585.430 |
10 | Victoria's Secret | 3.927.966 | 1.353.716 |
Reacties 0