Philips introduceert een indoor-gps-systeem dat is gekoppeld aan de verlichtingsinfrastructuur in de winkel. Dat heeft het Nederlandse elektronicaconcern maandag bekendgemaakt. De verlichting communiceert met behulp van speciale software via unieke lichtpulsen met de smartphone van de klant.
Het verlichtingssysteem moet de klant een persoonlijke winkelbeleving bieden door hem aanbiedingen en informatie te sturen, gebaseerd op de plek waar hij in de winkel staat. De klant moet daarvoor gebruikmaken van een speciale app, die de lichtpulsen op verschillende plekken in de winkel herkent via de camera op de telefoon. De lichtsignalen zijn volgens Philips niet door het menselijk oog waar te nemen en hebben tevens geen invloed op de lichtkwaliteit.
Retailers kunnen klanten met die app wijzen op de locatie van bepaalde producten, of een route uitstippelen voor een gerecht. Tevens kan de app nieuwe merken in het winkelassortiment voorstellen of een alternatief recept aanbevelen.
Het routesysteem wordt momenteel getest bij retailers. Philips verwacht dat het indoor-gps-systeem in 2015 beschikbaar komt.
Reacties 0