'HEMA teert op oude successen'

De omzetdaling van vijf procent is voor HEMA ‘een lel van een waarschuwing’. Dat stelt marketingstrateeg Paul Moers in De Financiële Telegraaf. De winkelketen heeft volgens hem de concurrentie van andere winkelketens onderschat. “Ze teren al te lang op oude successen.”

De winkelketen zit nog steeds in een oude bedrijfsstructuur, stelt retailspecialist Sabien Duetz. Waar winkels van Action, Flying Tiger en Primark ‘leuke spullen voor weinig geld in een waanzinnig snelle rotatie brengen’, zijn HEMA-vestigingen volgens hem teveel van hetzelfde. “Mensen vinden Action en Primark gezellig, omdat het continu verrast en druk is. Dat doet HEMA te weinig en de winkel oogt nu met veel wit minder warm.”

Zowel Moers als Duetz gelooft dat HEMA de capaciteiten heeft om er bovenop te komen. Daarvoor moet de winkelketen werken aan nieuwe successen als de HEMA-worst, stelt Moers. Duetz stelt HEMA zijn buitenlandconcept sneller in ons land moet uitrollen. Daar zijn de winkels veel spannender en impulsgericht, stelt zij. In ons land is HEMA volgens Duetz echter te weinig aan het ondernemen. “Ze doen het veel te veel stapje voor stapje.”

HEMA maakte maandag bekend 65 banen te schrappen na tegenvallende resultaten over 2013. Volgens de retailer is het een noodzakelijke maatregel na een ‘uitzonderlijk slecht jaar voor de Nederlandse non-food retail’ en om weer groei te kunnen realiseren.

Eerder: HEMA schrapt 65 banen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!