MasterCard verlaagt tarieven creditcardbetalingen

MasterCard verlaagt de tarieven die banken elkaar onderling berekenen voor het verwerken van binnenlandse creditcardbetalingen. De creditcardmaatschappij doet dat onder druk van de Autoriteit Consument en Markt. Door de verlaging nemen de kosten voor creditcardbetalingen voor retailers en klanten af. 

Het tarief is nu nog 0,9 procent van de transactie. Per 1 juni 2014 gaat het naar 0,7 procent, per 1 januari 2015 naar een half procent en per 1 januari 2016 naar 0,3 procent.

De verlaging is een belangrijke stap richting een eerlijker betalingsverkeer, stelt Detailhandel Nederland. De tarieven die banken vragen voor creditcardbetalingen liggen volgens de brancheorganisatie soms tot wel veertig keer hoger dan pinbetalingen. “De afgedwongen tariefsverlaging is voor Detailhandel Nederland nog maar een eerste stap”, aldus secretaris Tom Ponjee. “Het gebruik van de creditcard is na de verlaging nog steeds veel duurder dan pinnen.”

Bovendien hebben winkeliers en consumenten volgens de brancheorganisatie de afgelopen jaren door de tarieven veel te hoge kosten gemaakt. “Het zou MasterCard sieren als ze deze terugbetaalt.”

Detailhandel Nederland maakte zich al langer sterk voor lagere tarieven. Ook buitenlandse winkeliers en horeca-eigenaren protesteerden eerder tegen de tarieven die creditcardmaatschappijen reken voor betalingen. In de Verenigde Staten begonnen winkeliers bijvoorbeeld een rechtszaak tegen MasterCard. Uiteindelijk kocht de creditcardmaatschappij dat proces met enkele miljarden af.

Eerder:
Detailhandel wil einde aan macht creditcardmarkt

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!