Jumbo wordt van alle supermarktketens het best gewaardeerd door de Nederlandse consument. De Veghelse supers worden gewaardeerd met een 7,54, op de voet gevolgd door Hoogvliet (7,52) en Albert Heijn (7,49). Dat blijkt uit panelonderzoek van TROS Radar onder ruim 52.000 consumenten.
Jumbo scoort het hoogst op het gebied van klantenservice. Albert Heijn wordt het beste gewaardeerd om het interieur en assortiment. Voor het prijsniveau krijgt de Zaanse supermarktketen een van de laagste cijfers. De ondervraagden beoordelen de prijzen bij Coop het slechtst, terwijl Lidl en Aldi op dit punt het best scoren. De twee Duitse supermarktketens krijgen weer de slechtste cijfers voor interieur, assortiment en klantenservice.
Verder hebben de meeste mensen de afgelopen zes maanden boodschappen gedaan bij Albert Heijn. 72 procent van de consumenten bezocht Albert Heijn, gevolgd door Lidl (63 procent) en Aldi (49 procent). 44 procent van de consumenten bezocht een supermarkt van Jumbo.
Aantrekkelijke prijzen is voor de meeste consumenten de belangrijkste reden om voor een supermarkt te kiezen. 43 procent noemt dat als belangrijkste reden, gevolgd door achttien procent voor de locatie en twaalf procent voor het assortiment. Kwaliteit van de producten krijgt negen procent van de stemmen.
Gemiddeld bezoekt het panel een keer per week een supermarkt. Een procent doet dagelijks boodschappen. Vrijdagochtend is het populairste tijdstip voor het doen van boodschappen, terwijl zondag de minst geliefde dag is.
Top tien best gewaardeerd supermarkten
Supermarkt | Waardering |
Jumbo | 7,54 |
Hoogvliet | 7,52 |
Albert Heijn | 7,49 |
PLUS | 7,41 |
EMTÉ | 7,36 |
Lidl | 7,36 |
Dirk/Bas/Digros | 7,29 |
C1000 | 7,11 |
Coop | 6,96 |
Aldi | 6,62 |
Reacties 0