Nederlandse consumenten doen relatief weinig aankopen met hun smartphone. Waar het wereldwijde gemiddelde op 43 procent ligt, koopt in ons land een kwart wel eens iets via zijn smartphone. Dat blijkt uit onderzoek van PwC onder ruim vijftienduizend online consumenten uit vijftien landen, waaronder Nederland.

Ook op het gebied van online bestellingen loopt Nederland achter bij landen in Europa. In ons land koopt 61 procent minimaal maandelijks iets online, tegenover 75 procent in Duitsland en 79 procent in het Verenigd Koninkrijk. Dat terwijl Nederland van alle OESO-landen de op een na hoogste breedbandpenetratie heeft. Mogelijke oorzaken zijn het kleine aantal creditcardhouders in ons land, stelt partner Marc Diepstraten. “Ook heeft Nederland een grote winkeldichtheid waardoor de afstand tot de dichtstbijzijnde winkel klein is."

Nederlandse consumenten blijken verder steeds minder retailers te bezoeken. Waar vorig 28 procent van alle ondervraagden bij maximaal zes retailers winkelde, ligt dat percentage nu op 46 procent. In andere landen is de retailer-consolidatie al veel verder, stelt Diepstraten. In Frankrijk shopt zeventig procent van de consumenten bij maximaal zes retailers. “Het wordt voor een retailer dus steeds moeilijker om op het voorkeurslijstje van de consument te komen en te blijven.”