Retailconcern Ahold heeft mede dankzij een eenmalige meevaller ruim tweeënhalf miljard euro winst geboekt in 2013. De verkoop van het belang in de Zweedse supermarktketen ICA leverde het moederconcern van Albert Heijn 1,7 miljard euro op. Dat heeft Ahold donderdag bekendgemaakt. In 2012 kwam de winst nog uit op 915 miljoen euro.
In het vierde kwartaal nam de winst af van 240 naar 215 miljoen euro. Die daling wordt met name veroorzaakt door de verkoop van ICA, dat in het laatste kwartaal van 2012 nog goed was voor 59 miljoen euro winst.
Ahold maakte vorige maand al bekend over 2013 32,6 miljard euro omzet te hebben geboekt, 0,2 procent minder dan in 2012. Bij constante wisselkoersen noteerde het concern een omzetgroei van twee procent.
Ahold had volgens ceo Dick Boer met name in het tweede deel van 2013 last van consumenten die hun hand op de knip hielden. Hoewel hij verwacht dat de economische omstandigheden dit jaar geleidelijk aan verbeteren, blijft Ahold volgens hem voorzichtig in de vooruitzichten voor de foodretailsector. “Onze voortdurende focus op het uitbreiden van onze online activiteiten zal naar verwachting blijven leiden tot een sterke omzetgroei”, stelt hij. In 2013 boekte Ahold in totaal 1,1 miljard euro online omzet, 16,9 procent meer dan een jaar eerder.
Reacties 0