Inditex ontwijkt belasting via Nederland

Fashionconcern Inditex heeft de afgelopen vijf jaar bijna twee miljard dollar winst naar Nederland en Zwitserland gebracht. In die landen is ongeveer 0,1 procent van het personeelsbestand werkzaam, maar werd vorig jaar wel twintig procent van de winst geboekt. Dat meldt Bloomberg op basis van documenten van het moederconcern van onder meer Zara en Bershka.

In landen met hoge belastingen als Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk noteert Inditex door het verschuiven van de winst sinds 2009 winstmarges van drie tot vijf procent, tegenover een winstmarge van vijftien procent voor het gehele concern. De afgelopen vijf jaar heeft Inditex daarmee 325 miljoen dollar bespaard, waarbij de opbrengst alleen vorig jaar al op honderd miljoen dollar uitkwam. De nettowinst viel dankzij de verschuiving drie procent hoger uit.

Inditex blijkt vorig jaar in Nederland meer winst te hebben gemaakt dan de afgelopen vijf jaar in Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk samen. Zo is de winst in Italië door de verschuivingen meer dan gehalveerd. Sinds 2009 heeft de Italiaanse tak van Zara meer royalties betaald aan zijn Nederlandse zusterbedrijf dan dat het in Italië aan inkomen noteerde.

De betalingen zijn onder meer te traceren naar een pand aan de Kalverstraat, in de buurt van de Bershka en Zara-winkels. Daar is dochteronderneming ITX Merken BV gevestigd, waarnaar andere dochterondernemingen en franchisenemers royalties overmaken om de merknamen van Inditex te mogen gebruiken. Inditex zou de hoge bedragen kunnen verklaren door de grote waarde van de merknamen van het concern, stelt hoogleraar strategie Carlo Alberto Carnevale-Maffe.

Het Nederlandse parlement vroeg vorig jaar onder meer IKEA en Starbucks om uitleg over hun belastingontwijking via Nederland. Om hun belasting te drukken hebben de retailers zogenaamde brievenbusfirma's in ons land. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!