Macintosh verkleint verlies

Macintosh Retail Group heeft over 2013 een verlies van 12,1 miljoen euro geleden, tegen 126 miljoen euro een jaar eerder. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het moederconcern van onder meer Scapino, Invito en Kwantum heeft gepubliceerd. In 2012 werd het resultaat nog gedrukt door de kosten voor het sluiten van een groot aantal winkels.

Macintosh maakte eerder deze maand al bekend dat de omzet in 2013 met acht procent is gedaald tot 822,1 miljoen euro. Het concern heeft een van de zwaarste jaren uit haar geschiedenis achter de rug, zegt ceo Frank De Moor. “Slechte markt- en weersomstandigheden drukten de omzet terwijl onze transformatie naar crosschannel retailer in volle gang was.”

Crosschannel is voor Macintosh een belangrijk onderdeel van zijn strategie met in 2013 een omzetstijging van bijna twintig procent naar 46,9 miljoen euro. Dat was substantieel, maar te beperkt om de daling in fysieke winkels op te vangen, aldus De Moor.

De fysieke winkels hadden te maken met dalende bezoekersaantallen en lagere volumes. Promotionele kortingen, verhoogde publiciteitsdruk en een betere voorraadbeschikbaarheid hadden effect op het vierde kwartaal toen de omzetkrimp met 3,1 procent lager uitviel dan in de eerste drie kwartalen.

Dankzij dit vierde kwartaal werd de tweede jaarhelft met een positief operationeel bedrijfsresultaat van twaalf miljoen euro afgesloten. Dat biedt vertrouwen dat de herstelbeweging is ingezet, stelt De Moor.

Dit jaar is omzetgroei de belangrijkste prioriteit van Macintosh Retail Group, hoewel het concern opnieuw dalende bezoekersaantallen aan fysieke winkels verwacht. De uitbreiding van crosschannel samenwerking en een toename van de online omzet moeten dat ondervangen.

Een hogere absolute marge door een gedifferentieerder prijs- en actiebeleid en een snellere crosschannel doorverkoop van voorraden is tevens een duidelijk aandachtspunt, aldus het concern. In de eerste helft van dit jaar verwacht Macintosh een negatief operationeel bedrijfsresultaat vanwege seizoensinvloeden op de fashionbranche.

Eerder:
Omzetkrimp Macintosh valt lager uit

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!