Mud Jeans breidt leaseconcept uit

Mud Jeans start met het verhuren van sweatshirts. Bij het concept 'Lease A Fleece' maken consumenten tijdelijk gebruik van sweatshirts. 


Het duurzame fashionlabel verhuurt sinds begin 2013 jeans die klanten voor een klein bedrag een jaar lang dragen. Daarna moet het kledingstuk weer worden teruggebracht naar de winkel om gerestaureerd of gerecycled te worden. Inmiddels maken circa vijftienhonderd consumenten gebruik van deze leaseconstructie.

“Grondstoffen raken op en dat kunnen we niet meer negeren in de kledingindustrie”, zegt eigenaar Bert van Son tegen De Telegraaf. Van de Nederlandse consumenten let slechts vijf procent bij de aanschaf van artikelen of deze mens- en milieuvriendelijk zijn geproduceerd, blijkt uit onderzoek van GfK.

“Iedereen vindt het zogenaamd erg dat grondstoffen worden uitgeput en dat kindjes in Bangladesh worden uitgebuit, maar we willen zo weinig mogelijk uitgeven”, stelt Eric Toenhake van Dutch Spirit en oprichter van Lease a Suit. Daarbij kunnen consumenten maatpakken tussen de zeshonderd en achthonderd euro in twee jaar renteloos afbetalen. Het kostuum blijft eigendom van Dutch Spirit dat zorgt dat het wordt gerecycled. “Leasen is een manier om consumenten te prikkelen toch bewust te kopen.”

Consumenten hebben volgens trendanalist Lynsey Dubbeld steeds meer belangstelling om producten te lenen in plaats van te bezitten. Hoewel dit al gebeurt bij auto’s, boeken en telefoons ligt de drempel bij fashionitems hoger. "Kleding is heel persoonlijk en niet iedereen zal het prettig vinden om na een jaar of twee jaar afstand te doen van een jeans of trui die zo lekker zit.”

Eerder: Mud Jeans verhuurt spijkerbroeken

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends