Het aantal internationale retailers dat het winkelbestand met minstens veertig winkels wil uitbreiden is flink toegenomen. Meer dan een derde (35 procent) is voornemens om dit jaar veertig of meer winkels te openen, tegenover zestien procent vorig jaar. Dat concludeert vastgoedadviesbureau CBRE in een jaarlijks onderzoek naar de crossborder expansieplannen van meer dan 130 internationale retailers.
Het vertrouwen in de mondiale retailmarkt neemt toe doordat de ondernemers het consumentenvertrouwen zien groeien, stelt CBRE. Duitsland staat bovenaan de lijst als gewenste locatie voor internationale retailers. Veertig procent geeft aan daar winkels te willen openen, waarbij dat percentage onder Europese retailers op zeventig procent ligt. Na Duitsland staan Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk en China in de top vijf van favoriete locaties.
Nederland staat op de dertiende plaats. Veertien procent van de internationale spelers wil zich in ons land vestigen. Daarbij gaat het met name om Amerikaanse en Europese ondernemers, aangezien Aziatische organisaties zich voornamelijk op hun eigen markt richten. “Vooral Amsterdam en de regio rondom het Museumplein met de P.C. Hooftstraat als meest gewilde locatie, is een echte hotspot”, zegt Krijn Taconis, executive director retail.
Als voorbeeld noemt hij Tesla dat daar in 2013 een experience center opende en de winkelopeningen van Prada en Christian Dior dit jaar. “Amsterdam heeft een speciale aantrekkingskracht op bepaalde merken. Toeristen die de hoofdstad bezoeken zijn naast cultuur en horeca op zoek naar een divers en kwalitatief goed winkelaanbod.”
Eerder: Retailjaar 2013: internationalisering van de winkelstraat
Internationale retailers hebben grootse expansieplannen
Gepubliceerd op 6 maart 2014 om 00:00
Reacties 0