Consument krijgt inzicht in voedselprijzen

Nederlandse consumenten moeten een beter inzicht krijgen in de prijsontwikkeling van agrarische producten. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken heeft daarvoor de eerste Voedselprijzenmonitor met daarin de prijsontwikkeling in de hele voedselketen naar de Tweede Kamer gestuurd. Het onderzoek is uitgevoerd door LEI Wageningen UR, dat elke twee maanden voor een toelichting zorgt.

De afgelopen maanden wisselde de marktprijs voor bijvoorbeeld tarwe en aardappels, terwijl consumenten daar in de supermarkt weinig van merkten. Met de Voedselprijzenmonitor komen de feiten over deze prijzen boven tafel, stelt Dijksma. “Het geeft antwoord op de vraag hoe prijzen tussen boer, leverancier en winkelier zich verhouden en of er mogelijk knelpunten ontstaan om goede kwaliteit te kunnen blijven leveren.”

Verder blijkt uit de eerste rapportage dat kippenhouders de prijs voor kippenvlees dit jaar onderuit zagen gaan. Omdat zij doorgaans jaarcontracten hebben met winkeliers, merken consumenten daar echter weinig van.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!