ING stelt omstreden proef uit

De proef van ING om bedrijven inzicht te geven in het betaalgedrag van klanten gaat voorlopig niet door. De bank wil eerst de tijd nemen om zorgvuldig met alle partijen in gesprek te gaan. Dat laat directievoorzitter Nick Jue weten in een open brief, naar aanleiding van bezorgde reacties van klanten.

Directeur particulieren Hans Hagenaars stelde vorige week nog dit jaar van start te willen gaan met een proef met enkele duizenden ING-klanten. Zij zouden aanbiedingen krijgen die zijn toegespitst op hun betalingsgedrag. “Een tuincentrum wil graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen", gaf hij als voorbeeld. Bij succes moest de dienst naar de circa 4,2 miljoen klanten van ING uitgerold worden.

ING is volgens Jue ‘niet duidelijk genoeg geweest over dit zo gevoelige onderwerp’. Hij laat weten dat de bank geen individuele klant- en transactiegegevens met derden deelt of verkoopt. De proef die Hagenaars aanhaalde was volgens hem ‘bedoeld om klanten te helpen met hun persoonlijke geldzaken en voor hen besparingen te realiseren’.

De bank gaat nu in gesprek met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties om te bepalen of en hoe het plan een vervolg krijgt. “Of wij een proef gaan uitvoeren met een selecte groep klanten die hiervoor belangstelling heeft, wanneer en onder welke condities, zullen we pas bepalen na deze gesprekken”, aldus Jue.

Eerder:
Consumentenbond eist einde aan ING-plan
ING geeft retailer inzicht in transactiegegevens

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!