DA past franchiseorganisatiemodel aan

DA Holding lanceert een nieuw organisatiemodel voor zijn franchiseondernemers. De plannen voor het zogenoemde model DA Totaal Retail zijn maandagavond gepresenteerd, laat een woordvoerder weten aan RetailNews.

Bij dit model gaat het hoofdkantoor in Zwolle meer fungeren als servicekantoor. Daar worden de commerciële vertaling van het merk en de formule geregeld. Daarnaast wordt de inkoop gecentraliseerd. “Elke ondernemer hanteert nu zijn eigen inkoopbeleid. Daardoor kan DA nooit een landelijk marketingbeleid voeren en daar willen we wel naar toe”, aldus de woordvoerder.

Een centraal inkoopbeleid met eenduidige inkoopcondities biedt tevens financiële voordelen. “Doordat we inkopen voor veel meer winkels kunnen we veel betere afspraken met leveranciers maken. Mooi Parfumerie heeft die toegang al en daar gaan we door de overname van mee profiteren.” DA Holding maakte dinsdag de overname van Mooi Parfumerie bekend.

Door het gecentraliseerde inkoopbeleid wordt het assortiment in de 398 franchisevestigingen hetzelfde. Bang dat klanten hierdoor minder verrast worden als ze een winkel binnenstappen, is DA niet. “Hierdoor vertelt elke winkel een eenduidig verhaal en dat is wat zij willen.”

Doordat het hoofdkantoor de achterkant van de winkels voor zijn rekening neemt, kunnen de ondernemers zich meer richten op hun marktgebied. Daarnaast ontstaat ruimte voor lokale samenwerkingen. “Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking met huisartsen en diëtisten”, aldus de woordvoerder. “We willen op het gebied van gezondheid verder gaan dan de vraag: ‘Bent u bekend met dit product?’ Met kennis, advies en aandacht voor de klant wil DA onderscheidend zijn.”

Lees ook:
DA neemt Mooi Parfumerie over

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends