HEMA heeft de contracten met zijn vijftig grootste leveranciers eenzijdig opengebroken. De winkelketen eist onder meer een deel van de omzet van vorig jaar terug, terwijl betalingstermijnen worden opgerekt en leveranciers voor een groter deel van de marketingkosten moeten opdraaien. HEMA heeft dat maandag bekendgemaakt tijdens een suppliersdag.
De winkelketen verlangt veelal tussen de drie en vijf procent van de omzet terug van de leveranciers. Zo wordt iemand die vorig jaar voor twee miljoen euro spullen aan HEMA verkocht gevraagd om tachtigduizend euro terug te storten, stelt penningmeester Maurice Yocarini van belangenvereniging VIVO. “Dat is onbehoorlijk.” Leverancier kunnen volgens hem niet akkoord gaan met de eis, maar dan verbreekt HEMA de relatie.
HEMA heeft verder bekend gemaakt dit jaar een extra bedrag af te trekken van de facturen, om leveranciers bij te laten dragen aan de internationale expansie van de winkelketen. Zo opent HEMA de eerste winkels in Engeland en Spanje en wordt ook fors uitgebreid in Frankrijk. De winkelketen laat verder weten rekeningen voortaan na 120 dagen te betalen en afscheid te nemen van één op de vijf leveranciers.
Het openbreken van contracten gebeurt volgens een woordvoerder van de winkelketen vaker. “Soms passen we condities aan ten gunste van leveranciers, soms ten nadele.” Dat de voorwaarden van afgesloten leveringscontracten worden aangepast zet echter kwaad bloed bij voorzitter Peter van Beek van VIVO. “Dat zou bij wet verboden moeten worden.”
HEMA maakte vorige maand bekend 65 banen te schrappen na tegenvallende resultaten over 2013. Volgens de retailer was dat een noodzakelijke maatregel na een ‘uitzonderlijk slecht jaar voor de Nederlandse non-food retail’.
Reacties 0