Consumentenvertrouwen blijft groeien

Het Nederlandse consumentenvertrouwen is in maart verder verbeterd. Het saldo van het percentage positieve en negatieve antwoorden staat deze maand op -7, drie punten meer dan in februari. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS. Sinds de zomer van 2013 is de stemming vrijwel onafgebroken verbeterd.

Voor het eerst sinds augustus 2007 is de deelindicator economisch klimaat positief. Vooral het vertrouwen in de economische situatie in de komende twaalf maanden groeide fors. Consumenten zijn de afgelopen zeven jaar niet zo optimistisch geweest over de toekomstige economische situatie. Ook het oordeel over de situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde flink.

Waar in februari vooral de koopbereidheid fors toenam, blijft die in maart stabiel. Consumenten vinden de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen als wasmachines en televisies. Ook zijn ze somberder over hun eigen financiële situatie in het afgelopen jaar. Hoewel consumenten iets optimistischer zijn over hun eigen financiën in de komende twaalf maanden, blijft de koopbereidheid laag.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!