Jonge generatie koopt liefst in fysieke winkel

Nederlandse ‘millennials’ geven fysieke winkels de voorkeur boven online shoppen. 47 procent van de generatie die is geboren tussen 1980 en 2000 koopt het liefst in de fysieke winkel, tegenover 32 procent bij een webshop. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 1250 respondenten.

De millennials hebben daarmee een sterkere voorkeur voor stenen winkels dan de generatie daarvoor. Mensen die geboren zijn tussen 1965 en 1980 hebben met 37 procent een minder grote voorkeur voor fysieke winkels.

Deze uitkomsten zijn niet verrassend, stelt consultant John Terra van Q&A. Bij het shoppende publiek zie je volgens hem veel jonge mensen, die zijn opgegroeid met webwinkels. “Zij willen genieten van het leven en sociaal bezig zijn. Shoppen is daar onderdeel van.” Daarnaast is de mogelijkheid om producten aan te raken volgens Terra juist voor 14- tot 34-jarigen van belang.

De jonge generatie krijg je volgens oprichter Chantal Riedeman van Shopology echter niet ‘een doorsnee-Etos of schoenenwinkel in’. Ze gaan in hun zoektocht naar beleving naar winkels van Urban Outfitters of Rituals, stelt zij in het Algemeen Dagblad. “Het idee dat je kleding koopt in de ene winkel en schoenen in een andere, is voor hen ook niet logisch. Dat kun je heel goed in één winkel, zoals Zara dat doet.” 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!