Steppin’ Out beschikt vanaf volgende week weer over zes winkels, nadat de kledingketen afgelopen zomer failliet werd verklaard. Vorige week opende Steppin Out’ een winkel in Den Bosch en komende week komt daar een filiaal in Rotterdam-Hilligersberg bij. Dat laat ceo en eigenaar Clé Enneking weten aan RetailNews.

Steppin’ Out beschikte voor het faillissement in juni over vijftien vestigingen. Winkels in Utrecht, Haarlem, Laren en Den Haag openden nog diezelfde zomer hun deuren. De vijfde vestiging in Den Bosch bevindt zich schuin tegenover het pand dat Steppin’ Out na het faillissement noodgedwongen moest verlaten. “Die hebben we in anderhalve week verbouwd naar onze look en feel”, aldus Enneking. Het te openen filiaal in Rotterdam huurde Steppin’ Out ook voor het faillissement. “Daar moet de bezem nog goed doorheen worden gehaald.”

Enneking probeert de winkelformule terug te krijgen naar ‘het oude Steppin’ Out’. Het DNA is volgens hem onder de vorige eigenaren, die ook The Society Shop in handen hebben, verloren gegaan. Met het ‘oude’ personeel en de vroegere mede-eigenaar Kasper Kemper als creative director gaat hij de strijd aan. “Zij hebben het DNA in zich.”

Het oude Steppin’ Out steekt hij daarnaast in een ‘modern jasje’, door de keten samen te brengen met Mees Kinderkleding, waar hij eveneens eigenaar van is. De twee ondernemingen zitten bijvoorbeeld samen in één kantoor. “Daardoor is er geen zware overhead meer.”

Steppin’ Out trekt momenteel voornamelijk vijftigers, maar Enneking probeert met een voorzichtige verjonging ook de wat jongere mannen aan zich te binden. “Wanneer een vader met zijn zoon de winkel in komt, willen wij hen allebei kunnen bedienen.” Daarnaast probeert hij bij wijze van proef een klein assortiment van Mees uit in de winkels van Steppin’ Out.

De nieuwe eigenaar heeft er vertrouwen in dat hij de winkelketen weer winstgevend kan maken. “Maar we schrijven zeker nog geen dikke zwarte cijfers.” Omdat hij in de eerste periode na de doorstart voornamelijk moet werken met kleding die door de vorige eigenaren was ingekocht, volgt komende winter volgens hem de ‘echte testcase’. “Daarna wil ik me wellicht wat meer richten op wholesale en het online kanaal. Maar dat is vooralsnog toekomstmuziek.”