Bijna een kwart van de retailers in Nederland beschikt niet over een webwinkel. Vooral foodretailers verkopen niet online, terwijl ook een grote groep non-foodretailers geen webshop heeft. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy naar de toekomstbestendigheid van de Nederlandse retail, dat in RetailTrends 4 is gepubliceerd.
Het onderzoeksbureau heeft 250 retailers uit 27 verschillende branches langs de meetlat gelegd. Uit de analyse blijkt dat toekomstbestendige retailers een duidelijk online profiel hebben. Daarbij wordt de marketingterm ‘plaats’ vervangen door ‘platform’, waar iedere klant op elk moment van de dag terecht kan voor inspiratie, oriëntatie en transactie.
Alle onderzochte retailers beschikken over een website, maar bij 78 procent is het ook mogelijk om online bestellingen te plaatsen. In bijna elke webshop is er de mogelijkheid om bestellingen te laten bezorgen, waarbij 32 procent van alle retailers de producten de volgende dag bezorgd. Vier op de tien biedt click & collect aan, terwijl bij respectievelijk zestien en twaalf procent van de retailers afhalen en reserveren mogelijk is.
Voor retailers zonder webshop is het van belang hun strategie te wijzigen om toekomstbestendig te zijn, stelt research director John Terra. “Daarbij kunnen ze een voorbeeld nemen aan retailers zoals Jac Hensen, Paradigit, de Bijenkorf, Bever en V&D die binnen de retail ranking het hoogst scoren op basis van hun online profiel.” In de foodbranche steken La Place, Albert Heijn, Cook & Co, Bakker Bart en Gall & Gall er bovenuit.
De toekomstbestendigheid van een retailer wordt verder bepaald door de onderscheidende positie in de markt en het vermogen om traffic te creëren. Retailers die op die laatste factor hoog op scoren zijn DEEN, Kruidvat, Albert Heijn en IKEA. DEEN voert de retail ranking 2014 aan. John Terra gaat in het aprilnummer van RetailTrends dieper op de factoren van toekomstbestendigheid van de Nederlandse retail in en identificeert retailers die het verschil maken. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0