Macintosh wil formules duidelijker neerzetten

Macintosh Retail Group zet dit jaar in op een scherpere positionering van zijn Nederlandse fashiontak. ‘De nadruk ligt weer nadrukkelijk op het entrepreneurschap’, laat het moederconcern van ketens als Invito, Dolcis, Scapino, Manfield weten in zijn jaarverslag over 2013.

Macintosh Retail Group is naast Nederland actief in België, Luxemburg en Groot-Brittannië. De fashiontak in ons land vormt volgens het concern de grootste uitdaging als het gaat om het stimuleren van de omzet. Macintosh Retail Group zag vorig jaar over het gehele jaar zijn omzet met acht procent dalen naar 822,1 miljoen euro.

Het concern mikt met een combinatie van aantrekkelijkere assortimenten, een betere voorraadbeschikbaarheid met hogere volumes en marketing op hogere verkoopcijfers. Door de winkelformules zowel online als offline scherper neer te zetten, moeten de winkels meer klanten trekken.

Daarnaast zet Macintosh in op een hogere absolute marge door een gedifferentieerder prijs- en actiebeleid en een snellere crosschannel doorverkoop van voorraden. De plannen brengen voor de eerste helft van dit jaar een grotere liquiditeitsbehoefte en een hogere netto schuld met zich mee. Daarom zijn afspraken met banken gemaakt over een verruiming van de financieringsratio’s in 2014.

Begin 2013 kondigde het concern de sluiting aan van 110 winkels, waarvan ongeveer tachtig van de 570 winkels in Nederland. Naar verwachting sluiten dit jaar twintig winkels binnen de Nederlandse fashiontak.

Eerder:
Omzetkrimp Macintosh valt lager uit
Macintosh sluit 110 winkels

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!