Modeketens C&A en H&M verliezen marktaandeel op alle locaties waar Primark in ons land winkels opent. Dat meldt De Financiële Telegraaf op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Het goedkopere Primark zorgt daarnaast voor een constante druk op de winkelprijzen. Hoewel H&M zijn lonen in de Bengaalse textielfabrieken heeft verhoogd, gaan de winkelprijzen dan ook niet omhoog. Prijs is voor veel Nederlandse consumenten namelijk leidend bij de aankoop van nieuwe kleding, stelt bestuursvoorzitter Karl-Johan Persson. “We zullen daarom aan marge gaan inleveren.”
Door de loonsverhoging wordt de productie van kleding duurder. Daardoor wordt op korte termijn ook de winstgevendheid van de Zweedse winkelketen aangetast, stelt Persson. “Vervelend is alleen dat de beurs vooral naar kortetermijnresultaten kijkt. Altijd hebben wij in dit bedrijf gezeten voor de lange termijn."
H&M kijkt voor de productie van zijn kleding nu verder dan Bangladesh. Zonder het aantal fabrieken waarmee in dat land zaken wordt gedaan te verminderen, geeft H&M sinds vorig jaar orders aan Afrikaanse fabrieken. Zo werd voor het eerst ook kleding gemaakt in Kenia en Ethiopië. Wereldwijd doet de kledingketen zaken met ongeveer zevenhonderd fabrieken.
Hennis & Mauritz zet verder in op een groter gebruik van biokatoen. “We liggen op koers om over zes jaar voor alles een duurzame variant te hebben”, stelt Persson. De klant is volgens hem nog niet voldoende bewust van de keuzes die ze daarin hebben. “We moeten het beter gaan uitleggen. En dat zullen we dan ook gaan doen.”
Reacties 0