Mobiele bestedingen in 2013 ruim verdubbeld

De consumentenbestedingen via mobiele devices zijn in 2013 meer dan verdubbeld naar 1,3 miljard euro. In 2012 was de m-commerce omzet nog 560 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research, in samenwerking met Thuiswinkel.org en iDEAL.

In het laatste halfjaar van 2013 waren de mobiele uitgaven met 735 miljoen euro goed voor dertien procent van de totale e-commercemarkt. Het aantal mobiele shoppers steeg in deze periode naar 2,7 miljoen.

Het aandeel dat via de smartphone wordt gekocht ligt met circa dertig procent op bijna vierhonderd miljoen euro, aldus directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. “De komende jaren wordt het met name interessant om de ontwikkelingen van de smartphone te volgen en waar deze aankopen plaatsvinden.”

In de tweede helft van 2013 plaatsten consumenten ruim veertien miljoen bestellingen via mobiele apparaten. Dat is 84 procent meer ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. In totaal werden in 2013 ruim 26 miljoen online orders gedaan via een smartphone of tablet.

Consumenten geven daarnaast gemiddeld meer uit via hun mobiele apparaat. In de laatste zes maanden van vorig jaar besteedden shoppers gemiddeld 52 euro per bestelling, 21 procent meer dan in 2012.

Bijna zes op de tien mobiele kopers schaft via mobiele devices kleding en schoenen aan. Daarna volgen boeken (dertig procent), tickets (26 procent), persoonlijke verzorging (25 procent) en speelgoed (23 procent).

“Responsive design en nieuwe mobiele betalingsvormen zorgen voor meer beleving en gemak en zullen bijdragen aan verdere groei”, aldus managing partner Frank Sibbel van Blauw Research. Naar verwachting nemen de mobiele bestedingen in 2014 verder toe naar circa twee miljard euro. Daarmee zijn ze goed voor ongeveer zeventien procent van de totale e-commercemarkt, aldus de onderzoekers.

Bekijk de onderzoeksresultaten in deze infographic op ons Pinterest-bord Retail infographics.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!