Starbucks verhuist hoofdkantoor uit Nederland

Starbucks verhuist zijn Europese hoofdkantoor aan het eind van dit jaar van Amsterdam naar Londen. De Amerikaanse koffieketen gaat de Europese belastingen grotendeels in het Verenigd Koninkrijk betalen. Dat meldt Het Financieele Dagblad woensdag.

Starbucks raakte in 2012 in opspraak vanwege zijn belastingafdracht in het Verenigd Koninkrijk. De koffieketen betaalde daar de afgelopen vijftien jaar alleen over 2007 belasting over de winst, omdat Starbucks in de andere jaren verlies draaide. Dat verlies was volgens Britse politici echter kunstmatig, omdat de keten zijn winsten via een Nederlandse houdstermaatschappij zou wegsluizen naar bestemmingen met een vriendelijk belastingklimaat.

Daarnaast werd Starbucks ervan beschuldigd dat het hoofdkantoor in Amsterdam te hoge prijzen vroeg aan zijn zustermaatschappijen in Europa voor de merkrechten en het roosteren en distribueren van de koffiebonen. Dat wordt echter ontkend door de Europese Starbucks-directeur Kris Engskov. “Alle winkels en landen betalen daar hetzelfde voor, ook onze partners en franchisewinkels.”

De verhuizing van het hoofdkantoor naar Londen heeft volgens hem niets te maken met de belastingkwestie. “We verhuizen naar het Verenigd Koninkrijk omdat daar verreweg onze meeste Europese vestigingen zijn”, stelt hij. Daarnaast loopt het land volgens hem voorop bij de ontwikkelingen van innovaties en is zijn grootste concurrent Costa Coffee er gevestigd.

Het vertrek uit Amsterdam past bij de strategiewijziging van Starbucks in Europa. De koffieketen wil alleen winkels in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland in eigen bezit houden, terwijl in andere landen naar partners en franchisers wordt gezocht. Daarmee bespaart Starbucks op eigen investeringen, waardoor het concept sneller kan worden uitgerold. In ons land beschikt de retailer over 46 winkels, waarvan er acht onder eigen beheer vallen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!