Kritiek op werkwijze Ahold in VS

Ahold ligt in de Verenigde Staten onder vuur omdat het supermarktconcern niet deelneemt aan afspraken rond arbeidsomstandigheden voor tomatentelers. Werknemersorganisatie Coalition of Immokalee Workers (CIW) wil dat Ahold zich committeert aan het Fair Food Program (FFP). De organisatie roept de onderneming hiertoe op tijdens de aandeelhoudersvergadering van woensdag.

Het hart van de tomatenteelt in Florida ligt rond de plaats Immokalee. De CIW kreeg de afgelopen drie jaar meer dan vijfhonderd klachten van werknemers in de tomatenteelt over onder meer mishandeling en gedwongen tewerkstelling, zegt mede-oprichter Greg Asbed van de organisatie in Het Financieele Dagblad. Bij de partijen die deelnemen aan het FFP ligt het aantal klachten volgens hem inmiddels op nul.

In het FFP zijn afspraken opgenomen over salarissen en arbeidsomstandigheden. Ondernemingen die zich aansluiten betalen een dollarcent extra per pond tomaten. Daarnaast stellen telers zich open voor onaangekondigde en aangekondigde controles. Retailconcerns als Walmart en McDonald’s hebben zich gecommitteerd aan het programma.

Ahold laat in een reactie weten van zijn leveranciers te eisen dat ze hun medewerkers goed behandelen en dat het daarbij zijn eigen standaarden hanteert. Daarnaast zijn Aholds tomatenleveranciers in de Immokalee-regio aangesloten bij het FFP, aldus het supermarktconcern. Desondanks laat het bedrijf weten de kwestie te gaan bespreken met vakorganisaties en zijn leveranciers.

Ahold toont zich met deze respons een meelifter, zegt Asbed. “Zelf betalen ze niets extra. We kunnen ook niet controleren of ze inderdaad alleen maar bij leveranciers afnemen die bij ons zijn aangesloten.” De CIW valt daarnaast over het feit dat Ahold zonder gevolgen kan overstappen naar een niet-aangesloten leverancier, zolang het zelf niet aangesloten is bij het programma.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!