Nederland moet het land zijn waar Aziatische en Amerikaanse ondernemers en technologiebedrijven zich vestigen. Onderzoeksprogramma Shopping2020 gaat met het ministerie van Economische Zaken een lijst opstellen van spelers die hiervoor benaderd worden. Dat heeft het collectief van branche- en belangenverenigingen, experts en kennispartners vrijdag bekendgemaakt.
Steeds meer partijen uit Azië en de Verenigde Staten overwegen een sprong naar de Europese markt. Wanneer deze bedrijven zich in ons land vestigen levert dat naast werkgelegenheid een instroom van kennis en talent op. Andere Nederlandse bedrijven kunnen daarvan profiteren, aldus Shopping2020. Het programma start 1 september 2014.
Daarnaast wordt een e-accelator programma opgezet om startups op het gebied van m-commerce en e-commcere voor Nederland te werven en te behouden.
Het plan maakt onderdeel uit van de toekomstvisie die Shopping2020 heeft opgesteld na onderzoek naar de manier waarop Nederlandse consumenten in 2020 winkelen. Met de plannen kan de online omzet in ons land in 2020 met dertig miljard groeien naar 150 miljard euro, verwacht voorzitter Ed Nijpels van het Comité van Aanbeveling van Shopping2020.
Een tweede strategie om deze groei te realiseren is de ontwikkeling van een zogenoemd X-border platform. Dat moet het voor Nederlandse etailers gemakkelijker maken om internationaal te opereren. Via dit platform kunnen Nederlandse webwinkels namelijk over de hele wereld verkopen, terwijl ook aan internationale financiële en juridische eisen wordt voldaan.
De actieprogramma’s van Shopping2020 gaan 12 juni van start. Daarnaast wordt vanuit het onderzoeksprogramma een e-academy opgericht. Doel hiervan is een professionalisering en deskundigheidsbevordering van ondernemers en hun personeel.
Het gehele synthese-rapport met de actieprogramma's is hier te downloaden.
'Nederland wordt Europese toegangspoort'
Gepubliceerd op 18 april 2014 om 00:00
Reacties 0