'Forever 21 vult hiaat Nederlandse fashionmarkt'

Forever 21 springt met zijn positionering precies in het gat tussen andere fast fashionspelers in Nederland. De Amerikaanse fashionretailer opende zaterdag in Amsterdam zijn eerste winkel in ons land.

“Forever 21 is net wat goedkoper dan H&M en het is hipper en kwalitatief beter dan Primark”, zegt Marie-Lou Witmer van Witmer Consultancy, dat zich specialiseert in merk- en trendstrategie. “Het is dringen op de fast fashion markt, maar ik denk dat het heel druk wordt in die winkel.”

Naast de lage prijs is de continue levering een belangrijk wapen van de fashionspeler. De winkels worden bijna dagelijks voorzien van nieuwe voorraad.

Sinds de start in 1984 heeft de keten inmiddels vijfhonderd vestigingen wereldwijd geopend. Daarbij kiest Forever 21 alleen voor winkels op A-locaties met een oppervlakte van minstens drieduizend vierkante meter.

Deze strategie sluit aan bij de schaalvergroting binnen retail, stelt directeur Huib Lubbers van Retail Management Centre in De Volkskrant. Het gemiddelde vloeroppervlak van winkels is volgens hem de afgelopen zeven jaar met circa dertig procent toegenomen. “De consument wil meer keus en merken willen de ruimte hebben om een beleving neer te zetten.”

Meer retailers betrekken grote panden in Amsterdam. In het voormalige C&A-pand aan het Damrak komt bijvoorbeeld een Primark met een vloeroppervlak van 13.500 vierkante meter. Aan het Rokin opent Marks & Spencer in 2015 een warenhuis van ruim zesduizend vierkante meter.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!