De Amerikaanse foodketen Dunkin' Donuts focust zich in ons land op stations, vliegvelden en stadscentra. Dat laat vicepresident ontwikkeling Jeremy Vitaro van Dunkin’ Brands weten aan NU.nl. Tussen 1997 en 2000 beschikte de keten over vestigingen in Utrecht, Amsterdam, Haarlem, Amstelveen en Schiphol, maar doordat er onvoldoende investeerders waren, werden de vestigingen uiteindelijk gesloten. 

Volgens Vitaro past het concept van Dunkin’ Donuts nu beter bij de Nederlandse consument. “Het ontwerp van de winkels is aangepast, maar ook het aanbod van Dunkin’ Donuts is anders dan in 1999.” Naast donuts en koffie verkoopt de keten inmiddels bagels, sandwiches en muffins. Daarnaast is de manier waarop de winkels worden bevoorraad verbeterd en wordt tegenwoordig een groter deel van de producten in Europa geproduceerd. 

Ook het succes in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk maakt de terugkeer naar Nederland logisch voor de keten, stelt hij. De foodketen, die inmiddels ruim 120 restaurants in onder meer Bulgarije, Duitsland, Rusland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk telt, hoopt met de stap naar Nederland zijn positie in Europa te verstevigen. 

Dunkin' Donuts is opgericht in 1950 en telt wereldwijd bijna elfduizend restaurants in 33 landen. Voor de groei in Nederland zoekt de keten franchisers die de komende jaren minimaal twintig tot 25 restaurants willen ontwikkelen in hun marktgebied.