Macintosh wil af van Kwantum

Macintosh Retail Group wil zijn profiel aanscherpen naar een pure fashionretailer. Het moederconcern van ketens als Invito, Dolcis, Scapino, Manfield gaat ‘op termijn’ over op de verkoop van woonwinkelketen Kwantum. Dat heeft het retailconcern donderdag bekendgemaakt.

Kwantum wordt verkocht zodra er een goede prijs voor de discounter wordt geboden. De winkelketen beschikt over honderd vestigingen in Nederland en negen in België. Vorig jaar boekte Kwantum een omzet van 181,8 miljoen euro bij een operationele EBITDA van 5,5 miljoen euro.

Macintosh gaat voornamelijk investeren in zijn fashionformules Brantano in België en Luxemburg, Jones Bootmaker in het Verenigd Koninkrijk en Manfield en Scapino in ons land. Die zijn volgens het retailconcern vanwege hun grootte en marktpositie goed gepositioneerd ‘om een vooraanstaande rol te spelen in de crosschannel toekomst’.

De formules Brantano in het Verenigd Koninkrijk en Dolcis in Nederland worden aangescherpt. Brantano wordt een 'out of town'-schoenenspecialist voor de hele familie, terwijl Dolcis zich als ‘affordable fashion’-familiewinkel op een A1-locatie moet profileren. Macintosh beschouwt ook deze twee formules als kernactiviteiten.

Tegenover deze investeringen staat het sluiten van 51 winkels, bovenop de vorig jaar aangekondigde sluiting van ruim honderd vestigingen. De nieuwe winkelsluitingen treffen voornamelijk de filialen van Scapino in België en vestigingen van Dolcis.

De transformatie van Macintosh wordt donderdag tijdens de aandeelhoudersvergadering gepresenteerd in een groepsbreed programma ‘Rebalancing for profitable growth’. Daarin spreekt het concern de ambitie uit om tot 2017 jaarlijks een identieke omzetgroei tussen de 3,5 en 4,5 procent te boeken. Het aandeel van crosschannel verkopen moet tegen die tijd zijn uitgegroeid naar circa vijftien procent, terwijl de operationale EBIT-marge op minimaal zes procent moet uitkomen.

Reacties