Het Duitse Metro Group heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar minder omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Het moederconcern van Saturn en Media Markt heeft zijn totale omzet met ruim vijf procent zien dalen tot 33 miljard euro.
Volgens het concern heeft de daling onder meer te maken met de verkoop van activiteiten in Oost-Europa. Daarnaast viel het paasweekend laat in het jaar, waardoor extra inkomsten zijn misgelopen. Ook kampte Metro met negatieve wisselkoerseffecten.
De nettowinst steeg van 20 miljoen euro een jaar eerder naar 182 miljoen euro. De groei hangt samen met het wegvallen van kostenposten en herstructureringslasten.
Door meer te investeren in India, Rusland, China en Turkije, wil het concern de teruglopende resultaten in Europa opvangen. De opkomende markten zijn nu al goed voor een derde van de verkopen. In 2020 wil Metro in India over vijftig vestigingen van zijn formule Cash & Carry beschikken, tegen de zestien groothandels die het bedrijf er momenteel telt.
Metro Group ziet omzet dalen
Gepubliceerd op 13 mei 2014 om 00:00
Reacties 0