Verkoopsites waaronder Marktplaats voeren een ‘huisdierenbijsluiter’ in om te voorkomen dat consumenten in een impuls online huisdieren aanschaffen. De bijsluiter geeft informatie over de verzorging, het gedrag, de kosten van medische verzorging en voeding, en de risico’s van ziekten en erfelijke aandoeningen.
Daarnaast laat Marktplaats op zijn site verschillende waarschuwingen zien, zoals ‘Een dier is geen ding. Maak van uw dier geen impulsaankoop’. ‘Zowel baasjes als beestjes gebaat bij de juiste boodschap op de juiste plek’, aldus de verkoopsite. Marktplaats roept andere verkoopsites het voorbeeld van een dierenbijsluiter te volgen.
De Dierenbescherming en het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren (LICG) stellen dat veel consumenten huisdieren via internet in een impuls aanschaffen. Doordat de aankoop niet goed doordacht is, wordt veel huisdierenleed veroorzaakt, aldus de organisaties.
Marktplaats geeft bijsluiter bij verkoop huisdieren
Gepubliceerd op 14 mei 2014 om 07:18
Reacties 0