Interactie op internet bepaalt houding consument
Gepubliceerd op 29 augustus 2005 om 00:00
De motivaties van consumenten bepalen hun gedrag op internet. Consumenten die een hoge behoefte aan informatie hebben, hebben vooral veel interactie met de boodschappen op websites. Consumenten wiens motivaties gericht zijn sociale interactie, zoeken via het internet vooral contact met andere mensen. Dit zijn de uitkomsten van een onderzoek naar de interactie van consumenten op internet. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat zowel de interactie met de website als met andere consumenten een positieve invloed heeft op de houding van de consument. Dit leidt weer tot een positieve merkattitude en een hogere koopbereidheid. Interactie tussen mensen heeft in dit geval een groter effect. Aan het onderzoek werkten bijna 400 studenten uit Amerika en Korea mee. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat consumenten met een grote behoefte aan informatie, gebruiksgemak en/of sociale interactie langere tijd online zijn. De uitkomsten zijn volgens de onderzoekers geschikt voor de makers van bedrijfswebsites. Het stellen van vragen aan echte experts in plaats van via hyperlinks op de website kan de houding ten aanzien van het merk of bedrijf immers positief beïnvloeden.
Reacties 0