Vier op de tien doet aan showrooming

Showrooming komt het vaakst voor in woonwinkels en telecom- en elektronicawinkels. Meer dan de helft van de consumenten gebruikt daar geregeld zijn smartphone om voornamelijk prijzen te vergelijken en korting te zoeken. Dat blijkt uit de Cross-Channel Monitor 2014 van retailbureau Kega, dat in EtailTrends 3 is gepubliceerd.

Kega onderzocht verder de retailbranches boek & gemakwinkels, supermarkten, kleding- en schoenenmode, rijwielwinkels, drogisterijen & parfurmerieën en bouwmarkten. Gemiddeld over alle branches zet vier op de tien consumenten zijn smartphone in voor showrooming.

Met Amazon als voorbeeld nemen martkleiders volgens retailstrateeg Rob Luif initiatieven om prijzen dynamisch te maken. Zo introduceerde Media Markt eerder dit jaar digitale prijskaartjes als opmaat naar dynamic pricing.

“Het is niet verrassend dat juist media Markt op dit gebied voorop loopt”, stelt Luif. Bij de aankoop van een telefoon showroomt een kwart van de consumenten vaak, en bestelt de helft van hen vervolgens online. Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor elektronicawinkels. “Consumenten zijn er gewend makkelijk te schakelen tussen online- en offline contact met de retailer.”

Uit het onderzoek van Kega blijkt dat zestig procent van de consumenten het belangrijk vindt dat fysieke winkels een thuisbezorgservice aanbieden, de actuele winkelvoorraden inzichtelijk maken en een online bestelmogelijkheid bieden wanneer een product niet op voorraad is. In EtailTrends 3 wordt verder ingegaan op de resultaten van het onderzoek en het veranderde consumentengedrag. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op EtailTrends en RetailTrends.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends