Decathlon is niet tevreden over de groei van zijn winkelbestand in Nederland. Dat laat ceo Eric Bodhuin van Decathlon Nederland weten in Het Financieele Dagblad. Na de entree in 2000, beschikt de retailer in ons land nog altijd over slechts drie vestigingen.
De valse start is onder meer veroorzaakt door een slechtlopende eerste winkel aan de ArenA Boulevard in Amsterdam. “Er was weinig aanloop en bovendien is de winkel aan de kleine kant voor ons”, stelt Bodhuin. Omdat het filiaal in de eerste jaren verlies leed, besloot het Franse hoofdkantoor de Nederlandse organisatie onder de Belgische te hangen om kosten te besparen.
Die beslissing was ongelukkig, blikt Bodhuin terug. “Toen ik hier drie jaar geleden heen verhuisde om weer een aparte Nederlandse organisatie op poten te zetten, moesten we de boel echt opnieuw leven inblazen”, stelt hij. Inmiddels beschikt de organisatie over de juiste mankracht om verdere uitbreiding te bewerkstelligen.
Decathlon opent nog dit jaar een winkel in Apeldoorn, terwijl de contracten voor een vijfde vestiging waarschijnlijk op korte termijn ondertekend worden. Bodhuin liet vorig jaar al aan RetailNews weten een intentieverklaring te hebben getekend voor openingen in Arnhem en Breda.
Decathlon voert gesprekken met de twintig grootste gemeenten van ons land om meer winkels te openen. Zij vragen de retailer daarbij om een filiaal in het stadscentrum te openen. Maar om efficiënt te kunnen werken aast Decathlon op goed bereikbare plekken met een vloeroppervlakte van minstens tweeduizend vierkante meter op één verdieping. Bodhuin wijst in de gesprekken met gemeenten als voorbeeld naar de winkels van IKEA. “Dan begrijpen ze meteen wat we doen.”
Reacties 0