‘Franchisers optimistisch over omzetontwikkeling’

Zestig procent van de franchiseformules verwacht dit jaar een toename van de omzet. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Panteia, dat gepubliceerd is in de thema-update Detailhandel Non-food van de Rabobank. 

Waar dertig procent van de franchiseorganisaties zijn omzet over 2013 zag krimpen, verwacht minder dan tien procent voor dit jaar een daling, aldus de onderzoekers. De in totaal gerealiseerde omzet door franchisenemers bleef in 2013 met ruim 31 miljard euro ongeveer gelijk.

De relatief warme maanden van begin dit jaar hadden bij veel ondernemers een positief effect op de winkelverkopen, zegt sectormanager Detailhandel Alexander Heijkamp van Rabobank. “Dit sterkt bij veel ondernemers het gevoel dat het allemaal wel weer goed komt.”

Hij benadrukt echter dat het speelveld voor retailers veranderd is. “Denk alleen maar aan het gebruik van big data en de toepassing van wifi-tracking, social media en de volledige samensmelting van offline en online.”

Het franchisemodel is volgens hem een geschikt model om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden. Hij signaleert echter bij veel soft-franchisers een afwachtende houding ten opzichte van elkaar. En waar de franchisegever vindt dat de franchisenemer ondernemerschap moet tonen, vindt de franchiser dat franchisegevers onvoldoende toegevoegde waarde bieden voor de fee die zij afdragen.

Daardoor ontstaat een impasse, aldus Heijkamp. “Met als gevolg sterke achteruitgang wat betreft omzet en de kracht van de formule.”

Hard-franchisers pakken dergelijke vraagstukken volgens hem sneller op en bespreken hoe zij gezamenlijk kunnen reageren op marktontwikkelingen. “Daarom ben ik overtuigd dat we de komende jaren meer harde franchisesamenwerkingsverbanden gaan zien.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!