'Krimp in retail al dit jaar ten einde'

Als gevolg van een sterke start van het jaar zijn de verwachtingen voor de retailsector fors naar boven bijgesteld. Waar ABN AMRO voor 2014 eerder nog uitging van een volumekrimp van twee procent, verwacht de bank nu dat de retailsector na vijf jaar van dalende volumes stabiliseert. Dat blijkt uit de sectorprognose van ABN AMRO, die vrijdag is gepubliceerd.

Het eerste kwartaal kwam met een krimp van 0,1 procent uit op het beste resultaat in drie jaar. Non-foodretailers noteerden met 0,7 procent zelfs de grootste groei sinds het uitbreken van de crisis. Tevens presteerde de sector voor het eerst sinds 2008 beter dan de foodbranche, die 1,3 procent minder verkocht. Wanneer wordt gecorrigeerd voor het effect van Pasen, dat dit jaar in het tweede kwartaal viel, presteren foodretailers ongeveer gelijk aan vorig jaar.

De non-foodsector zal dit jaar over vrijwel de gehele lijn weer een groei laten zien. De verkopen nemen in 2014 met één procent en in 2015 met twee procent toe, verwacht de bank. Alleen schoen- en woonwinkels zien de verkopen dit jaar nog teruglopen.

Ook foodretailers moeten dit jaar uitgaan van een krimp van een half procent, terwijl voor volgend jaar een groei van één procent wordt verwacht. In totaal groeit de retailsector volgend jaar naar verwachting met anderhalf procent.

ABN AMRO wijst erop dat 'de crisis die de retail de afgelopen jaren kenmerkte' nog niet voorbij is. Zo zag de non-foodsector het volume tussen 2008 en 2013 met bijna twintig procent dalen. ‘Alle groei die tussen 2000 en 2008 behaald was is weggeslagen’, stelt de bank. Daarnaast kampt de detailhandel met structurele problemen, zoals een overschot aan vierkante meters vloeroppervlak en de overgang naar een crosschannel consumentenbenadering.

Volumeontwikkeling per branche (in procenten):

 2012201320142015
Doe-het-zelf-8,3-921
Drogisterijen1,7011
Elektronica-0,1-922,5
Kledingzaken-3,6-51,52
Schoenwinkels-3,3-9-10,5
Supermarkten0,700,51
Woonwinkels-8,58-0,51,5
Online retail*9,1998

* Omzetontwikkeling

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends